divendres, 9 de gener del 2009

9 de gener de 1919

M’agrada donar una ullada a “El quadern gris” de Josep Pla gairebé dia sí dia també, em te el cor robat. I avui m’he aturat quan Pla, fa noranta anys, escrivia aquesta frase: “A l’estació de França, un faetó de vidres tirat per un cavall escanyolit ens transporta tota la família fins al pis del carrer de Mallorca”.
Un faetó! He hagut de buscar exactament què era un faetó!



M’imagino algun tipus de carruatge però fins que no en tinc una imatge, gràcies a Sant Google, no en tinc una idea més exacte. Maleïda societat actual! Més val una imatge que mil paraules. Encara sort que, malgrat tot, llegim!
Doncs, aquell faetó que feia de taxi, segurament, no tenia res a veure amb els que després han anat apareixent. Una evolució d’aquest transport seria aquesta ?




I com no, arribar a la massificació de "cuques grogues i negres" ...



I l’evolució del preu de cost d’una viatge ? No! No! No vull ni imaginar-m’ho! I que consti que no tinc res en contra dels taxistes. Però ... on anirem a parar?!
Josep Pla també escrivia que el cavall escanyolit en qüestió els "transporta tota la família". De fet, m'he tornat aturar aquí. Família? Tota? Junts? Avui en dia ... Quina? Què és família? La del feisbuc famós? Jo no m'en puc pas queixar, per sort! Però penso: Família, un valor perdut? Podria ser (o potser ja ho és), el títol d'un article de qualsevol revista d'aquesta nostra societat de consum en la que ens està tocant viure...
... societat de consum ... Ara mateix em ratllen les patètiques (segons el DIEC: adj. [LC] Que desvetlla emocions vives, especialment penoses) REBAIXES que aquests dies ens ataquen arreu per on passeges. Fins a un 70 % de descompte! Però què és això! Cues i cues arreu del país per arreplegar una ganga! i, el pitjor de tot, poder-ne pressumir davant les amistats...
Jo respiro i em demano, " ... realment et fa falta això ?"
No nem bé, no!
Deixo aquí un article publicat a l'Avui suplement cultura, la secció La Tarántula cega (dels que llegeixo sovint) que en parla d'això del Nadal i dels regals. "Amb qui dinaràs aquest Nadal?" d'Albert Sánchez Piñol [article]